[Зач. 7.] воз­несо́ста Его́ во Иерусали́мъ, поста́вити Его́ предъ Го́сподемъ,
  я́коже е́сть пи́сано въ зако́нѣ Госпо́дни: я́ко вся́къ младе́нецъ му́жеска по́лу,
  разверза́я ложесна́, свято Го́сподеви нарече́т­ся:
  и е́же да́ти же́ртву, по рече́н­ному въ зако́нѣ Госпо́дни,
  два́ го́рличища или́ два́ птенца́ голуби́на.
[Зач. 8.] И се́, бѣ́ человѣ́къ во Иерусали́мѣ, ему́же и́мя Симео́нъ:
  и человѣ́къ се́й пра́веденъ и благо­че́сти́въ, ча́я утѣ́хи Изра́илевы: и Ду́хъ бѣ́ Свя́тъ въ не́мъ.
И бѣ́ ему́ обѣ́щано Ду́хомъ Святы́мъ, не ви́дѣти сме́рти, пре́жде да́же не ви́дитъ Христа́ Госпо́дня.
И прiи́де Ду́хомъ въ це́рковь. И егда́ введо́ста роди́теля Отроча́ Иису́са,
сотвори́ти и́ма по обы́чаю зако́н­ному о Не́мъ, и то́й прiе́мъ Его́ на руку́ свое́ю,
и благослови́ Бо́га, и рече́: ны́нѣ от­пуща́еши раба́ Тво­его́, Влады́ко, по глаго́лу Тво­ему́, съ ми́ромъ:
я́ко ви́дѣстѣ о́чи мо­и́ спасе́нiе Твое́, е́же еси́ уго́товалъ предъ лице́мъ всѣ́хъ люде́й:
свѣ́тъ во от­крове́нiе язы́комъ, и сла́ву люде́й Тво­и́хъ Изра́иля.
И бѣ́ Ио́сифъ и Ма́ти Его́ чудя́щася о глаго́лемыхъ о Не́мъ.
И благослови́ я́ Симео́нъ, и рече́ къ Марі́и Ма́тери Его́:
се́ лежи́тъ Се́й на паде́нiе и на воста́нiе мно́гимъ во Изра́или, и въ зна́менiе пререка́емо:
и Тебѣ́ же Само́й ду́шу про́йдетъ ору́жiе: я́ко да от­кры́ют­ся от­ мно́гихъ серде́цъ помышле́нiя.
И бѣ́ А́н­на проро́чица, дщи́ Фану́илева, от­ колѣ́на Аси́рова: сiя́ заматорѣ́в­ши во дне́хъ мно́зѣхъ,
жи́в­ши съ му́жемъ се́дмь лѣ́тъ от­ дѣ́в­ст­ва сво­его́: и та́ вдова́ я́ко лѣ́тъ о́смьдесятъ и четы́ре,
я́же не от­хожда́­ше от­ це́ркве, посто́мъ и моли́твами служа́щи де́нь и но́щь.
И та́ въ то́й ча́съ при­­ста́в­ши исповѣ́дашеся Го́сподеви, и глаго́лаше о Не́мъ всѣ́мъ ча́ющымъ
избавле́нiя во Иерусали́мѣ. И я́ко сконча́шася вся́ по зако́ну Госпо́дню, воз­врати́шася въ Галиле́ю,
во гра́дъ сво́й Назаре́тъ. Отроча́ же растя́ше и крѣпля́шеся ду́хомъ, исполня́яся прему́дрости:
и благода́ть Бо́жiя бѣ́ на Не́мъ.


И благослови́ я́ Симео́нъ, и рече́ къ Марі́и Ма́тери Его́:
се́ лежи́тъ Се́й на паде́нiе и на воста́нiе мно́гимъ во Изра́или,
и въ зна́менiе пререка́емо:
и Тебѣ́ же Само́й ду́шу про́йдетъ ору́жiе:
я́ко да от­кры́ют­ся от­ мно́гихъ серде́цъ помышле́нiя.

И благословил их Симеон и сказал Марии, Матери Его:
се, лежит Сей на падение и на восстание многих в Израиле
и в предмет пререканий, -


Амфилохий Иконийский святитель
( Толкование на группу стихов: Лк: 2: 34 )

Что глаголеши, старче праведный?

Тот ли лежит на падение многих во Израиле,
Который пришел восставить падшее естество человеческое?

Но слова Симеона верны, ибо они глаголы Духа Святого.

Иисус Христос пришел восставить всех падших и спасти всех погибших,
но Он не спасает нас без нас. Он пришел просветить всех и светит всем,
но те только просвещаются, кто, во смирении сердца своего, признавая
слабость и заблуждение ума своего, веруют светоносным и спасительным
словам Его. Он пришел избавить и спасти всех от грехов, — но те только
избавляются от греховного ига, кто с сердцем сокрушенным раскаиваются
и исповедуют грехи свои и с верою ищут прощения у милосердия Его.
Он пришел восставить всех падших, даровать всем благодатные силы
сделаться добродетельными, благочестивыми и святыми, — но те только
приемлют эти дары, кто, признавая немощь свою, неотступно просят у Него
духовных сил, верно исполняя живоносные заповеди Его. Этим-то во смирении
духа верующим, с сокрушенным сердцем кающимся, Иисус Христос, лежит
на восстание из тьмы в свет, из неверия в веру, из греха в добродетель и святость,
из немощи в силу, из смерти в жизнь Вечную.

Но Он же лежит и на падение тем, кто, гордясь своим умом
и темною земною мудростью, не верует светоносным словам Его
и, любя тьму, не приемлет Его света; на падение тем, кто, при всей
внутренней нечистоте и гнусности сердец своих, превозносясь
ложными добродетелями своими, не признает своих грехов и не ищет
у Него спасения от них; на падение тем, кто, надеясь или на силу свою,
или на славу свою, или на богатство свое, без страха нарушает заповеди Его
и вместо того, чтоб исполнять волю Божию, святую и совершенную,
следует своей злой развращенной воле.

Так Иисус Христос лежит на падение и восстание многим.

И как верно исполнились эти слова праведного Симеона на иудеях!
Гордые их законоучители и книжники, хвалящиеся ложными добродетелями фарисеи,
превозносящиеся силою и славою своею архиереи и князья, ожидавшие видеть
в Мессии царя победоносного и облеченного мирского славою и богатством,
а истинного Мессию — смиренного и уничиженного Иисуса — отвергшие, — разве
не пали они за неверие и гордость? Но восстали смиренные рыбари, кающиеся мытари,
слабые жены, всею верою принявшие Его и всею любовью прилепившиеся к Нему.
Иисус Христос вчера и сегодня и во веки Тот же (Евр. 13:8): и ныне и всегда те же падают,
и те же восстают. Верно слово Его: ...ибо всякий возвышающий сам себя унижен будет,
а унижающий себя возвысится (Лк. 18:14).

Иисус Христос лежит в предмет пререканий. То есть во всей Его жизни и делах
ум человеческий, не озаренный светом веры, сердце наше, не привыкшее безусловно
исполнять заповеди Божий, и самолюбие наше — находят беспрерывные противоречия.
Для ума человеческого непостижимо: как Спаситель наш есть и Бог — и вместе человек;
безначальный Сын Бога Отца — и получивший начало бытия Сын Девы; невместимый небом
и землею — и вмещающийся в тесных яслях; и Тот, Кто держит в руке Своей всю вселенную,
— и Тот, Кого держит руками старец Симеон. Не постигая сего, ум без веры противоречит
тайнам спасения и не верует им. Но при свете веры — эти противоречия исчезают:
озаренные сиянием веры, мы веруем этим непостижимым тайнам, ибо знаем,
что для Бога нет ничего невозможного (см.: Мк. 10:27).

Для растленного сердца человеческого спасительные и живоносные заповеди
Иисуса Христа кажутся весьма тягостными и невозможными к исполнению,
потому оно беспрерывно им противоречит; но при надежде на всемогущую силу
благодати Его, которая совершается в немощи (2 Кор. 12:9), исчезает это противоречие:
и для истинно верных сердец заповеди евангельские не тяжки (1 Ин. 5:3); иго Христово
для них благо и бремя Его легко (Мф. 11:30). Для развращенного самолюбия нашего
последование крестной жизни Иисуса Христа представляется невыносимым.
Нам бы хотелось, чтобы путь в Царствие Небесное мы могли совершать
в беспрерывных радостях и удовольствиях и, не вкусив от горькой чаши Креста Христова,
переселились на Небо для вечных наслаждений. Потому самолюбие наше беспрерывно
противоречит пути Креста, единому вводящему в Вечную жизнь. Но противоречие это
исчезает при излиянии в сердца наши истинной любви к Богу, для которой Крест Спасителя
есть вожделеннее всех сокровищ света и слаще всех радостей мира. Так Иисус Христос
лежит в предмет пререканий, которым испытываются и истинная вера,
и истинное повиновение, и истинная любовь наша к Богу!

Источник

"Слова на Сретение Господне". Слово 1